Rondreis Java, Kalimantan en Bali met een rolstoel
Hoi Flip,
We hebben een fantastische reis gemaakt!! Wat was dit een reis om nooit te vergeten. We hebben echt het idee gehad dat we het land hebben leren kennen op een andere manier dan standaard. Wat een geweldige manier hoe we via Merapi echt mensen hebben leren kennen. We hebben kunnen praten over het leven, het verleden en de toekomst. Vooral met de chauffeurs was het contact leuk. We hebben nog steeds contact met Dian en Jando! Wat was dit een top vakantie!
In deze mail vertellen we kort wat hoogtepunten en wat puntjes van aandacht.Deze laatste zijn absoluut geen klachten, want die hebben we eigenlijk niet.
• We hebben van iedere dag genoten, maar er waren wel wat dagen net wat bijzonderder dan de andere. Zo waren onder andere de orang oetans, de schildpadden en treinreis absolute climaxen van de vakantie. Ook het contact met de chauffeurs, met name Jando en Dian, en de mensen van Meraih Bintang was echt heel erg leuk. We hebben door hen zoveel over het land en de maatschappij geleerd.
• Het eerste uur op Java was chaotisch en leidde tot lichte paniek. Bij aankomst op de luchthaven van Jakarta was onze chauffeur in geen velden of wegen te bekennen. In de reisbrief stond dat we naar buiten moesten gaan. Daar stonden veel mensen met naambordjes maar nergens stond onze naam. We zijn wel 5 keer langs de rij gelopen om te kijken maar nergens stond iemand met onze naam. Zoals wij het later begrepen hebben, was de chauffeur binnen op ons aan het wachten bij de west-lounge. In jouw reispapieren stond gelukkig een rijtje met namen die we konden bellen om te overleggen. We moesten eerst een simkaart kopen voor we de agent konden bellen, Steven gaf vervolgens een nummer van de chauffeur en na heel wat heen en weer bellen hebben we elkaar uiteindelijk gevonden. Om er vervolgens achter te komen dat het niet de juiste was. Wij zaten al in de bus toen ik vroeg ‘Gaan we dan nu naar Bandung?” ‘Nee naar jullie hotel in Jakarta’. Maar we hadden geen hotel in Jakarta. Dus wederom Steven gebeld en teruggereden naar het vliegveld waar we uiteindelijk wel de juiste chauffeur kregen.
• De volgende dag stond de fabriek van de theeplantage op de planning, maar de chauffeur had geen idee waar hij heen moest. Hij bracht ons naar een soort pretpark, wij gaven aan dat dat het niet was. Hij moest de weg vragen. Wij hebben uiteindelijk het adres van de fabriek opgezocht. Toen we daar aankwamen praatte hij met de medewerkers daar en zei dat we daar niet moesten zijn. Uiteindelijk hebben we hem maar gevraagd ons naar het huis van Ru Bosscha te brengen, ook een heel mooie plek, maar het was wel echt heel jammer dat we de fabriek niet hebben gezien. Op de terugreis de lekkerste sate Kambing ooit gegeten en dat maakte alles weer goed!
• De volgende dag liet hij ons om 5uur opstaan om de trein van 7:30uur te halen, en toen we voor dag en dauw beneden kwamen gaf hij aan dat het toch te vroeg was en konden we nog 2 uur terug naar onze kamer. Al met al hebben we ons uitstekend vermaakt in Bandung, maar we wilden dit verhaal toch aan je meegeven want het was wel heel jammer dat onze eerste chauffeur niet goed leek te weten wat de bedoeling was.
• De treinreis naar Bandung was super en het ophalen door de chauffeur ging ook helemaal goed. Helaas bleek het bezoek aan de projecten van Merati Bintang zoals op het programma stond, niet gepland. Maar tijdens het eten met de kinderen en Darto die avond konden we gelukkig alsnog het bezoek regelen. Dat was echt onvergetelijk!
• Inmiddels hadden we wel ontdekt dat de data op onze reisplanning niet klopten, maar alle hotels en gidsen waren wel op de dag gepland zoals zou moeten. Dus dat liep allemaal prima en de reis tot aan Semarang was echt helemaal super!
• Echter bij het inchecken voor de vliegreis naar Kalimantan ging het toch fout. De vliegtickets bleken voor de volgende dag te zijn… We zijn als een gek vroeg in de ochtend met de agent Lucas gaan bellen en gelukkig kregen we hem na een tijdje te pakken. Intussen hadden we uitgezocht dat we de vliegreis konden vervroegen, maar we moesten natuurlijk wel zeker weten dat de bootreis wel voor de juiste dag was geboekt. Toen dat zo bleek te zijn, hebben we de vliegtickets omgeboekt, zowel voor heen als voor terug, Dit heeft ons wel zo’n 130,- gekost.
• Dit betekende ook dat de twijfel toesloeg. Klopt de rest van het programma wel? En waar zouden we die extra dag inhalen? We hebben daarover contact gehad met jouw collega Remco en die heeft het allemaal heel goed geregeld. Vanaf daar liep het ook allemaal gesmeerd. De bootreis in Kalimantan was het absolute hoogtepunt van de reis. Dit was zo mooi en zo uniek! En we hadden geluk, voor we het park binnen vaarden zagen we een wilde orang oetanmannetje in een boom zitten. We hebben veel neusapen gezien en uiteraard veel makaken. Tijdens de eerste nacht werden we rond 4:30 uur wakker en hoorden we een long-call van een mannetje orang-oetan….
• Lavaview hotel beviel ons niet zo. De kamer was flink gedateerd en het eten in het restaurant was niet goed. Ook bleek het hotel een hangplek voor chauffeurs te zijn die de hele avond en nacht luidde gesprekken voerden en blijkbaar was het wel erg gezellig want er werd flink hard gelachen. Dat deden wij iets minder want de nachtrust werd flink gekort en toen we om 2uur moesten opstaan was er nog steeds lawaai. Ik weet natuurlijk niet wat de opties in die omgeving zijn, maar wij denken dat een ander hotel beter geschikt zou zijn, ondanks het prachtige uitzicht vanaf de parkeerplaats van het hotel.
• In Kalibaru konden we weer helemaal bijkomen, echt een klein paradijsje en super lekker eten! Eigenaar heer Aris is een geweldig goede gastheer en wat was het eten lekker!!!! Daarna volgden echt alleen maar heerlijke dingen. De schildpadden waren prachtig! De reis naar Bali liep gesmeerd. Op Bali ook twee prachtige plekken, een mooie rit over het eiland en een superleuke en lekkere kookworkshop.
• Jij vroeg in je mail om mee te denken hoe de reis groener kan worden uitgevoerd. Ik zie 1 punt waar een verbetering kan worden gerealiseerd. De chauffeurs laten constant hun auto’s erg lang stationair draaien. Ik denk dat ze dat doen om de airco draaiende te houden maar het is zo koel in de auto’s dat dat mijn inziens niet hoeft. Gewoon bij een stop de motor uit scheelt enorm veel uitstoot.
Kortom Flip, het was een topreis! We zijn inmiddels al een poosje thuis maar nog steeds aan het nagenieten.
Alle zaken die wat minder liepen hebben onze vakantie geenszins verpest en hebben we alleen voor je opgeschreven zodat jij er wat mee kan voor een volgende klant. We zullen dan ook zonder enige twijfel jouw bedrijf aanbevelen. Dit was een enorm mooie vakantie en wat hebben we genoten…..met volle en gulzige teugen!
Wel zouden wij het netjes vinden als Merapi ons tegemoet kan komen in de extra kosten die wij gemaakt hebben voor het verzetten van de vliegtickets. We horen graag van je.
Groeten, Maike en Paul