Oost Java naar Jakarta
Beste Vera,
In antwoord op uw schrijven van 20 aug, doen we gaarne verslag van onze reis met onze reiservaringen daarin.
Ja, we zijn alweer twee bijna drie weken terug, en we draaien alweer volop in het dagelijkse ritme mee. Het was in het begin toch een klein beetje wennen, maar dat lijkt ook al een tijd terug. Wel zijn we nog steeds bezig met verhalen over onze vakantie te vertellen en als een rode draad daardoor heen komt onze prettige ervaringen met de ons aangeboden diensten van Merapi terug. We zijn over het algemeen dus zeer tevreden met uw reisorganisatie. Ik zal het e.e.a. even nader definiëren.
De reis, de heenreis: de heenreis was weliswaar lang maar relatief comfortabel. Hadden tweemaal twee plaatsen aan het raam. De treinreis, Bandung-Yogjakarta: SUPER!! Ook de tip om zelf eten mee te nemen was bruikbaar, overigens kregen we ons ontbijt van hotel Mutiara ingepakt mee om dat in de trein te gebruiken!! De tussenvliegreis, Yogjakarta-Bali: geen bijzonderheden, relaxed. De terugreis, eerste gedeelte, Bali-Jakarta: een beetje verwarrend v.w.b.het transfergedeelte in Jakarta, eerst bij de balie van Garuda betalen van taxes (wederom, want dat hadden we in Bali ook moeten doen), en daarna naar het loket van immigratie. We waren lang niet de enigen die dat verwarrend vonden, het stond nergens (goed) aangegeven. Iedereen liep rechtstreeks naar het bureau van Immiggratie, in de rij gestaan om van daaruit weer terugverwezen geworden naar de office van Garuda, welke je eerder hebt gepasseerd. De terugreis, tweede gedeelte, van Jakarta naar Amsterdam: we hadden gehoopt op plaatsen aan het raam (wat we van tevoren in onze wensenlijst ook hadden aangegeven), maar hadden met ons vieren de stoelen in het midden gekregen. Op zich begrijpelijk omdat we met ons vieren/vijfen zijn, maar de beenruimte was merkbaar minder dan de plaatsen aan het raam. Tot slot, de tussenstops op Dubai was wel kort, jammer, minder dan 30 minuten (nettotijd).
De aankomst op onze heenreis: op Jakarta was er iets misgegaan met onze ontvangst. We hadden de chauffeur niet aangetroffen en hij had ons gemist. Hierdoor genoodzaakt om taxikosten met een minibus naar Bogor te regelen á raisson van 400.000 Rupia. U gaf reeds aan in een eerder mail van 24 juli j.l. dat deze kosten vergoed zullen worden, waarvoor bij voorbaat onze dank.
De chauffeur(s), allereerst onze chauffeur op West-Java, genaamd Aris: in één woord: de meest ideale chauffeur die je kunt wensen. Vriendelijk, kundig, dienstbaar, geduldig, heel heel heel aardig, etc etc. Was met alles zeer behulpzaam, hij had voor ons (o.a.) ook een prepaidkaart voor de telefoon geregeld. Ook de familie in Indonesië was zeer gecharmeerd van hem. Top, als we nog eens gebruik willen maken van hun reisorganisatie, Jackal Holidays, dan willen we weer met HEM op pad!!! een aanrader. Ons verzoek hierin om dit ook kenbaar te maken aan Jackal Holidays. De chauffeur in Yogjakarta: die kenden we tekort om daar iets zinnigs van te zeggen, bovendien waren we Aris gewend.
Het verblijf, de hotels. Allereerst ons hotel in Bogor, Padjadjaran Suites. Het was even snel reageren toen we kort voor ons vertrek zonder enig uitleg te horen kregen dat het niet Santika is geworden. Een nicht van ons had n.l., reeds een kamer geregeld in Santika, en daar kwamen dus niet aan. Anderen moest ik in allerijl berichten dat het Padjadjaran is geworden. Ons verblijf in het hotel is over het algemeen gunstig verlopen, wel vonden we het jammer dat je daar niet buiten kunt zitten. Ook is het opvallend dat in dat hotel de dames, mijn vrouw en dochter, zich bekeken voelden toen ze gebruik maakten van het zwembad. Het is n.l. zo, dat het zwembad naast een congres-/vergaderruimte is gesitueerd. En als de (zaken-)mannen dan vrouwen in het zwembad zien, drukken ze hun neuzen tegen de ruiten aan om daar maar niets te missen. Dat vonden de vrouwen naar, ongepast en sexueel intimiderend. Later op Bali hoorden we van de Balinezen dat het waarschijnlijk te maken heeft met de Islamitische aard van de Javaan. Het ontbijt in dat hotel was in ieder geval goed.
Het hotel in Jakarta, Santika Premium: Super hotel, niet altijd super personeel. Het hotel is mooi en luxe. Je moet echter niet op alle slakken zout leggen. Toch wil ik het volgende niet onvermeld laten. We hebben daar twee nachten gelogeerd, de eerste ochtend werden we om 07.00 uur gewekt met de mededeling dat men de mini-bar wilde checken i.v.m. ons vertrek. Ten eerste vertrokken we toen nog niet en ten tweede was het wel heel vroeg om met zo'n verzoek te komen. De tweede ochtend werd ik weer heel vroeg gewekt, 06.00 uur. Met de vriendelijk boodschap dat het een wake-up call was. Ik had zoiets niet eens besteld, afijn, verontschuldigingen etc, maar weer niet kunnen uitslapen. De kwaliteit van overig personeel: we hadden de eerste avond de maaltijd in het restaurant genuttigd, één lid van het bedienend personeel sprak geen Engels, opvallend omdat veel westerlingen daar van de maaltijd gebruik maakten. Office personeel: de eerste ochtend kwamen we na de maaltijd terug in onze kamers. Geen van de twee kamers was bereikbaar, konden het met de kaart niet openen. Vreemd. afijn weer naar de receptie. Ja, dat klopt de kaarten moesten eerst geupgraded worden....vreemd, moet dat dan elke ochtend?? Dat wist men niet (?). En dat voor zo'n luxe hotel. We hebben deze punten bij vertrek uiteraard daar ook neergelegd bij de receptie.
Het hotel in Bandung, Mutiara. Leuk hotel met zeer vriendelijk en behulpzaam personeel. Wel waren we daar altijd als enigen aan het ontbijt, sowieso zagen we hier nagenoeg geen andere gasten. Het hotel in Yogjakarta, Puri Arta: mooi hotel, rijk versierd met ornamenten van mooi bewerkt houtwerken. Vriendelijk personeel. Op de laatste dag, na het inchecken en voordat we in de auto stapten kwam een schoonmaker hijgend aanhollen op de parkeerplaats. Bleken we een (dure) Mag-lite zaklamp vergeten te zijn in één van de kamers dat had hij tijdens het schoonmaken gevonden had. Klasse, dat hij dat hij direct kwam terugbezorgen!!
Excursies, naar de Angklung school in Bandung: Voortreffelijk, een aanrader. Bevelen dat ook iedereen in onze omgeving aan. Naar de Borobudur: hier hadden we een Nederlands sprekende gids toegewezen gekregen. Het geheel was heel bevredigend verlopen, vooral de gids was een eye-opener. Was hier zelf twee keer eerder geweest, maar dan zonder gids. In dit geval was het zeer prettig om iemand hier te horen wat de Borobudur allemaal betekent, heel mooi.
Dit was wat we u graag willen mede delen v.w.b. onze ervaringen met onze schitterende vakantie in Indonesië. Hoop dat u er wat aan hebt, er zijn wat ons betreft duidelijk veel dingen die we graag naar buiten toe willen aanraden. En uw reisorganisatie is daar één van. Ik verneem graag van u indien u vragen en/of bijzonderheden hebt n.a.v. het hierboven is geschreven. Met dank voor al uw diensten en tot ziens/hoors/schrijfs,
met vriendelijke groeten